נחירות

 

 

 

 

מהן נחירות?

הנחירות הן רעש המופיע במהלך השינה ומבטא הפרעה נשימתית. נחירות הן קול שנוצר כתוצאה מהתנגדות לזרימת האוויר בדרכי הנשימה עליונות ומרטט של הרקמות הרכות במהלך השינה.

 

מי נמצא בקבוצת סיכון לפתח נחירות?

נחירות שכיחות יותר אצל מי שסובלים מהתופעות הבאות:

אף סתום או גודש באף, אלרגיות, עישון, הריון, סטרס, הפרעות במבנה של עצמות הפנים, שקדים מוגדלים.

 

 

גורמים אפשריים לנחירות

 

  • תנוחת שינה - שינה על הגב, בעיקר עם כרית שאינה מספיק תומכת, גורמת לרפיון הרקמות בגרון ולחסימת דרכי הנשימה.

  • עודף משקל או כושר גופני ירוד - רקמות שומן ומתח שרירים חלש תורמים להתפתחות נחירות.

  • בעיות באף ובסינוסים - חסימת דרכי הנשימה העליונות מקשה על השאיפה ועלולה להוביל לנחירות. אחד הסימנים המובהקים לנחירות עקב גודש באף הוא שאדם מתעורר עם תחושת יובש בפה, כי הוא נושם דרך הפה כל הלילה.

  • שימוש בתרופות, באלכוהול ועישון - עישון מייבש את ריריות דרכי הנשימה, הופך אותן לגמישות פחות וכך לגרום לנחירות. צריכת אלכוהול או תרופות מסוימות מגבירות את רפיון השרירים בדרכי הנשימה ועלולים להגביר נחירות.

  • גיל - בגיל מבוגר הגרון נעשה צר יותר ומתח השרירים בגרון נחלש.

  • מין ותורשה - גברים נוחרים יותר, שכן דרכי האוויר של גברים צרים יותר בהשוואה לנשים.

  • עם גורמים תורשתיים ניתן למנות גרון צר, פוליפים מוגדלים ומאפיינים גופניים אחרים שמגבירים סיכון לנחירות.

 

 

 

מדוע נחירות עלולות להיות מסוכנות?

הנחירות אינן מסכנות חיים כשלעצמן, אך עלולות להיות תסמין לבעיות חמורות יותר.

 

נוחרים מצויים בסיכון מוגבר להיצרויות טרשתיות של העורקים המספקים דם לראש ולצוואר.

כמו כן, הנחירות עלולות להעיד על קיומה של תסמונת דום נשימה, מצב שבו דרכי האוויר העליונות נוטות להיסגר בזמן השינה. עקב כך רמת החמצן בדם יורדת, מופרשים הורמוני סטרס ואיכות השינה נפגעת.

 

מטופלים שסובלים מתסמונת דום נשימה בשינה נוטים לסבול מעייפות מוגברת ולחץ דם גבוה. הם גם מצויים בסיכון מוגבר ללקות במחלות לב.

תסמינים כגון הפסקת נשימה, שינה לא רגועה, יקיצה המלווה בתחושת מחנק, עייפות וריכוז נמוך במהלך היום, תנודות במצב הרוח וכאבי ראש, עלולים להיות קשורים ישירות עם סיכון חמור יותר. על נוחרים להיות ערים לתסמינים מסוכנים של מחלת לב, כגון לחץ או כאב בחזה, במיוחד במאמץ.

 

 

 

טיפולים בנחירות

 

מומלץ לישון על הצד ולא על הגב. בזמן שינה על הגב, הלשון, הסנטר ורקמות השומן שמתחתיו נעשים רפויים יותר ועלולים ליצור לחץ על דרכי הנשימה. אפשר למנוע זאת בשינה על הצד. הגבהת הראש בכמה סנטימטרים עשויה להקל על הנשימה ולעודד את הלשון והלסת לנוע קדימה. הדבר צריך להיעשות בעזרת כרית שלא תעקם את שרירי הצוואר. במקרים רבים מאד שינוי תנוחת השינה פותר או מפחית באופן ניכר את הבעיה.

 

לרוב, ירידה במשקל מפחיתה את תדירות הנחירות אצל חלק ניכר מהמטופלים.

כמו כן, קיים קשר בין הימנעות מסיגריות ומאלכוהול, במיוחד בשעות שלפני השינה, לבין הישנות נחירות.

 

קיימים פתרונות מכניים לנחירות, שפעולתם היא הגדלת נפח החמצן המגיע לגוף. לדוגמא, התקנים מכניים או מדבקות שמרחיבים את דרכי הנשימה העליונות.

כמו כן,  קיים מכשיר שכולל מסיכה שמוצמדת לפנים ושומרת על הזרמת אוויר בלחץ לדרכי הנשימה. הטיפול יעיל מאד, אך עלול לגרום למטופל אי־נוחות רבה ומוצע לסובלים מדום נשימה בשינה (או לאנשים בסיכון גבוה לפתח דום נשימה).

 

קיימות התערבויות כירורגיות שונות שמטרתן שיפור זרימת האוויר בחלל האף - יעילים בעיקר למטופלים שסובלים מהפרעה מבנית ניכרת כמו סטיית מחיצה. יש לשקול פתרון באמצעות ניתוח רק אצל מטופלים שלא השיגו שיפור משמעותי באמצעות טיפולים לא ניתוחיים. 

רוצה לישון טוב יותר?​

דברו איתי

שם מלא:

איך קוראים לך?

Thank You!

The form has been successfully sent.

טלפון:

מה הטלפון שלך?

דוא"ל:

מה המייל שלך?

חשוב לי

לציין:

אנא מלאו

מושב דבורה, משק  56​

054.439.9797  שיר​